2 Haziran 2016 Perşembe

göç ve suriyeli mülteciler



 Genel olarak göç günümüzde tüm dünyayı etkileyen bir durumdur. İnsanların bir yerden başka bir yere gitmesine göç denir. Genel olarak insanlar savaşlar yüzünden, ekonomik problemlerden, siyasi sorunlardan, ve diğer pek çok şeyden dolayı göç etmeye mecbur kalabilir. Burada önemli olan göç edenlerin gittiği yerde kalıcı veya kalıcı olmayacağıdır. Çünkü göç edilen ülkede gelenlerle ilgili planlar yapılmassa pek çok problem olabilir. Göç eden insanların nerede kalacağı , nasıl barınacağı, nasıl geçineceği, nasıl eğitim alacağı, sağlık ve diğer hizmetlerden nasıl yararlanacağı önemlidir. Yoksa bu durum toplumda kargaşaya sebep olabilir.
 Türkiye son yıllarda arap baharından etkilenen insanların göç ettiği merkez haline gelmiştir. Özellikle sayıca fazla olarak suriyeli mülteciler Türkiye ye gelmiştir. Bunların genellikle zengin olan kısmı avrupa ve farklı ülkelere göç etmiştir. 2015 yılında Türkiyede 2 milyona yakın  suriyeli mülteci vardı. Bu sayı günümüzde artmıştır. 2015 yılında yapılan araştırmalara göre Urfa’da  467 bin Suriyeli bulunuyor, İstanbul’da 330 bin,Gaziantep’te 253 bin, Hatay’da 204 bin, Şırnak’ta 190 bin suriyeli yaşıyor, ayrıca 2015 yılına kadar 200 bin Suriyeli bebek doğdu.
  
 Türkiyede bu kadar mülteci Suriyelinin olmasının yarattığı bazı problemleri inleyeceğiz. Bunlardan biri ekonomik yönden diğeri ise eğitim yönünden olacaktır.
 Türkiye, Suriyede kriz başladığından beri 10 milyar dolar üzerinde harcama yapmıştır. Avrupa ve çeşitli ülkelerden gelen yardım miktarı oldukça azdır.  Yapılan analizlere göre mülteci kamplarındaki sığınmacıların durumları kentlerdekinden daha iyidir. Suriyeli mültecilerin gelmesiyle kent nüfuslarında artış olmuştur. Bu sebeplede kalabalığı kaldıramayan kentte ekonomik yönden problemler olmuştur. Nüfusun artmasıyla beraber pek çok şeye zam gelmiştir. Özellikle kira fiyatları oldukça yükselmiştir. Bu durumdan yerel hakta oldukça fazla etkilenmiştir. Ayrıca kiraların yüksek olmasından dolayı 2 3 tane suriyeli aileyi aynı evde yaşarken görmek mümkündür. Kayıt dışı iş alımları oldukça artmıştır çünkü Suriyeli mülteciler daha zor koşullarda daha ucuza çalışmaktadır. Bu sebepten dolayı yerel halk iş bulmakta zorlanmaktadır. Ekonomik durumu kötü olan suriyelilerin karıştığı hırsızlık, gasp gibi olaylar haberlere yansımıştır.
  Bir diğer sorun gelen mültecilerin eğitim sorunudur . Türkiyedeki Suriyeli lerin yarısından fazlası (1,2 milyondan fazla kişi) 18 yaş altındadır. Ekim 2015 itibarıyla, Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliğinin (UNCHR) tahminleri doğrultusunda Türkiye’deki 5-17 yaş arasındaki Suriyeli mülteci çocuk nüfusu yaklaşık 708 bindir. (UNHCR, 2015).  Ayrıca Türkiye ye gelen suriyelilerin  okuma yazma oranı yüzde 10. Gelen suriyelilerin nasıl eğitim göreceği, hangi dilde eğitim alacağı, o dilde nasıl o kadar fazla hoca bulunacağı,nerelerde eğitimler verileceği gibi pek çok sorunlar bulunmaktadır. Mültecilere eğitim genellikle kamplarda kurulan yerlerde veriliyor. 2014-2015 eğitim öğretim döneminde AFAD tarafından kurulan 25 kampta yaşayan okul çağındaki çocukların yaklaşık yüzde 90’ının eğitimlerine devam ettiği ancak kamplardaki çocuk sayısının, okul çağındaki Suriyeli çocuk nüfusunun sadece yüzde 13’ünü teşkil ettiği görülmektedir. Kampların dışında yaşayan Suriyeli sığınmacı çocukların eğitim durumunun ise kamp içine kıyasla çok daha geride olduğu söylenebilir. Ayrıca eğitim için yaklaşık 10 bin gönüllü suriyeli öğretmen vardır. İsteyen suriyeli çocukların yabancı tanıtma belgesi ile devlet okullarına yazılmasıda mümkündür ancak burada önemli olan çocuğun Türkçe eğitim alabilecek seviyede dil bilip bilmediğidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder