ÇİZGİ FİLMLER İLE ÇOCUĞUN
ETKİLEŞİMİNİN ÇOCUĞUN GELİŞİME ETKİSİ
ÖZET
Bu araştırmada
çocukların izledikleri çizgi filmler ile etkileşimlerini. Onların maruz
kaldıkları durumları ve bu durumun onların gelişiminde nasıl bir iz bıraktığını
inceleyeceğiz. Günümüz dünyasında her evde bir veya daha fazla televizyon var.
Ayrıca televizyonlar sürekli yayınlar yapıyor. Bu yayınlardan sadece çocuklara
yönelik olan kanallar mevcut.
Çocuklarımız bu kanalları istediği zaman izliyor. Bu kanalların içeriği çizgi
filmler olsa da türleri çocuklarımızın gelişimi için ne kadar sağlıklı. Biz veliler
bunları takip etmeksek, çocuklar bunların bilincine varmadan, keyif alarak bu
çizgi filmleri izliyor. Bu çizgi filmlerle bir süre sonra özleşiyorlar ve
gördüklerini yapmaya başlıyorlar. Bizlere düşen bunların farkında olmak ve
çocuklarımızın gelişimini olumlu yönde etkileyecek çizgi filmler izlemesini
sağlamaktır. Bu yüzden bu araştırmanın amacı sizin bunları fark etmenizi
sağlamaktadır. Örneğin, Henüz
hayal ile gerçeği ayırt edemeyen büyük oranda gördüklerinin etkisiyle bir dünya
kuran bu yaş çocuğunun(2-6), hem benlik oluşumu hem kişilik gelişimi hem de
kültürleme gibi bireysel gelişim süreçlerinde çizgi filmler önemli bir yer
teşkil etmektedir. Günde yaklaşık dört saat televizyon karşısında kalan çocuğun
kültürel etkileşim konusunda çizgi filmlerdeki davranış kalıplarını, düşünce
tarzlarını, model olabilecek kişilerin genel özelliklerini benimsemesi
kaçınılmazdır. Daha da önemlisi model olarak benimsenen çizgi film
kahramanlarının davranış kalıplarının çocuğun gündelik hayatında ne derece
karşılık bulduğu, modelleme süreci bakımından önem taşımaktadır. (EKEV AKADEMİ
DERGİSİ Yıl: 15 Sayı: 48 (Yaz 2011),s-283)
GİRİŞ
Aile ve Sosyal politikalar
bakanlığının 2012 yılında yapmış olduğu araştırmaya göre, Türk toplumunun %91,9
u televizyon izliyor, ekonomik düzey çok önemli değil tw sahibi olmak
için. Rtük 2012 araştırmasına göre 2-2,5 lu yaşlarda düzenli bir şekilde televizyon
izlenmesi oluyor. Çocuklar tw yi renklerin çekiciliğinden izliyor. İzledikleri
programların çoğunun çizgi film olması bunu desteklemektedir. Okul öncesi
dönemde en çok izlenen tür çizgi filmdir. İzlenen programın türü, izlenme
süresi ve ne zaman izleneceği oldukça önemlidir.
Toplumların geleceği olan çocuklar günümüzün
en yaygın ve etkin kitle iletişim araçlarından biri olan televizyondan
etkilenmektedir. Çocukların televizyondan etkilenme düzeyleri çocukların
yaşlarına, gelişimlerine, aile sel ve çevresel faktörlerine, izledikleri
programların içeriklerine bağlı olarak değişiklikler göstermektedir. Yapılan
araştırmalar çocuğun 18. aylardan itibaren televizyondan gelen uyaranlara azda
olsa ilgi gösterdiği ancak asıl izleyici olarak 2,5 yaşlarından sonra olduğunu
göstermektedir. 2,5 yaştan sonra çocuklar izledikleri şeyleri taklit etmeye
başlarlar. 3-6 yaş arası bu rol dahada artar. Pek çok araştırmada özellikle 2
yaş altı çocukların çok zarar gördüğü görülmektedir. Bir araştırmaya göre 0-3
yaş arasında Tw karşısında uzun süre kalan çocuklar yüz yüze iletişimde zorluklar,
sosyalleşmede sorunlar ve göz teması
kuramayan çocuklar olabilmektedir.
- Genel olarak çocuğun gelişim
sürecine bakıldığında dört ayrı dönem görülmektedir:
-Bebeklik dönemi (0-2 yaş)
-İlk çocukluk dönemi (3-6 yaş)
-Son çocukluk dönemi (7-11 yaş)
-Ergenlik dönemi (12-18 yaş)
Çizgi filmlerin
etkilerini dört ana başlık altında toplayabiliriz.
Çizgi filmlerin çocuklar
üzerindeki olumlu etkileri.
Çizgi filmlerin çocuklar
üzerindeki olumsuz etkileri.
Çizgi filmlerin çocukların
fiziksel özellikleri üzerindeki etkileri.
Çizgi filmlerin ürün satışları
üzerindeki etkileri.
Olumlu
yönleri: Olumlu yönlerine bakacak
olursak Tw seyreden çocuklar yavaş yavaş dış dünyayı tanımaya başlar,
çünkü televizyon dünyaya açılan pencere
gibidir. Çocuklar için eğlence kaynağıdır tabi bilinçli bir şekilde günde 30-40
dkyı geçmicek kadar izlendiğinde. Eğitici yönleri vardır bu sayede çocuklar eğlenceli
bir şekilde sıkılmadan yeni şeyler öğrenebilirler. Deprem dede örneğini bunun
için söyleyebiliriz. Deprem dede çizgi filmini izleyen çocuk bu sayede depremde
nasıl davranacağını öğrenebilir. Farklı kültürler farklı etkilere sahiptir.
Çocuklar televizyonda gördüğü pek çok yeni kültürleri öğrenir ve bir şekilde
maruz kalırsa o kültüre yabancılık çekmicektir. Susam sokağı gibi eğitici
programların bilişsel, sosyal ve dil gelişiminde olumlu etkisi görülmüştür.
Olumlu davranışta modeller sunar. Pepe örneği buna uyar. Pepe eğitici bir çizgi
filmdir. Ailesinden çocukların yapması gereken davranışları görmektedir.
Bunları izleyen çocuklar pepe gibi olmak isteyecektir olumlu rol modeli
sunacaktır. İş bölümü yapmasını öğrenmesi, yanlış bir şekilde hatasını
öğrenmek, farklı durumlarda nasıl davranışlar sergiliye ceni bilmek gibi. Kendini
tanırlar çünkü eğitici yönleri vardır.
Olumsuz yönleri:
1)Şiddete yöneltme
2)Bilişsel fonksiyonları köreltme
(azaltma)
3)Gerçeklikten kopma
4)Güvenli davranış azalması ve risk
artışı
Televizyonların en büyük sorunu çocukların tw
izlerken nasıl zaman geçtiğini bilmemesi ve uzunca süre bıkmadan izlemek
istemesi. Tabi günümüzde 24 saat yayın yapan çocuk kanalları var bu yüzden
çocuklar gece gündüz ayrımı yapmadan izlemek isticektir. Çok izleme uyku
problemi, ağlama ve çabuk sinirlenme gibi problemlere yol açar. Şiddete
yöneltme eğilimi vardır. Çünkü çocuklar taklit yapar ve çizgi filmlerde de
şiddet görmek mümkün. Günümüzde veliler adeta yaramazlık yapan çocukları sussun
die elektronik bakıcıymış gibi onlara telefonlarını, tabletlerini vermektedir.
Ayrıca şiddet içerikli çizgi filmler izleyen çocuklar gergin, agresif ve daha
fazla kavga ettikleri gözlemlenmiştir. Çok
fazla çizgi film izleyen çocuklarda dikkat eksikliği ve hiperaktivite
rahatsızlığı olma olasılığı daha fazladır, (Bilişsel fonksiyon körelmesi).
Gerçeklikten kopma ise izlenen karakterler çocuğun dünyasına yerleşip çocuklar
o şekil davranabilirler çünkü bir çeşit özdeşleşme olabilir.Kendini pokemon
sanan çocuğun camdan aşağı atlaması (izlediği çizgi filmdeki uçan kuşlardan
biri sanıp kendini aşa atması) Güvenli davranış azalması ve risk artışı
özellikle 12 yaş öncesinde olur. Gerçekle ‘hayal ürünü’ arasındaki belirlemeyi
yapmakta zorlanırlar.
Journal of developmental psychologyde
yayınlanan bir çalışmaya göre 8-16 aylık dönemde bir bebeğin seyrettiği her
saat başına 3 yaşındaki dil becerisinden 6-8 kelime geri olduğu
gözlemlenmiştir. İlk yıllarda 2-3 yaşa kadar dil ve zeka gelişimi oldukça
yüksek araştırmalara göre beyin gelişimin %70 i bu yıllarda %90 ı ise ilk 5
yılda tamamlanıyor. Uzmanlara göre 2-3 yaşından sonra Tv izleme süresi yarım
saati fazla geçmemelidir.
Çizgi filmlerin
çocukların fiziksel üzerinde etkileride vardır.
Çocuklar kaslarını oyun oynayarak , koşarak,zıplayarak, hareket ederek
fiziksel özelliklerini geliştirir.Televizyon karşısındaki çocuk, hareket
etmeden televizyon izler ve bu belli saatin üzerindeyse fiziksel hareket az
yaptığı için gelişimini etkileyebilir ve ileride fiziksel problemlere yol
açabilir bu durum.
Çizgi filmlerin ürün satışları üzerinde de
etkisi oldukça fazladır. Çocuklar izledikleri çizgi filmlerle özdeşleştiğinde.
Aldıkları ürünler izledikleri çizgi filmlerle alakalı olur. Örneğin oyuncaklar,
kırtasiye ürünleri, yada yiyecek sektöründe bile bu kullanılmaktadır. Yoğurtların
üzerinde sevilen karakterlerin resminin olması, yada alınan defterin üstünde o
kişinin resminin olması. Evdeki yatağında sevdiği karakterin resminin olması.
Sonuç olarak söylemek gerekirse çizgi
filmlerin olumlu ve olumsuz etkileri vardır bu etkileri en aza indirmek için
bilinçli olmak gerekir. Çocukların izlediği programlar takip edilmeli, ne kadar
izlediğine bakılmalı ve diğer belirttiğimiz önemli faktörlere dikkat
edilmelidir. Böylece çocukların geleceğe daha güvenli ve sağlıklı hazırlanmasında
olumlu yönümüz olur.
ÇOCUK,
TELEViZYON VE ÇiZGi FiLM Ar. Gr. Deniz
GULER
ÇOCUĞUN
SOSYALLEŞMESİNDE AİLE-TELEVİzYON İLİşKİsİ
Yaprak İşçibaşı
ÇİZGİ
FİLMLERDE GRAFİK İFADE VE KONU AÇISINDAN KÜLTÜREL ETKİLER: TÜRK ÇİZGİ FİLM
ÖRNEKLERİ Fethi Kaba
ÇOCUĞUN
EĞİTİMİNDE VE SOSYAL GELİŞİMİNDE ÇİZGİ FİLMLERİN ROLÜ: CAILLOU VE PEPEE ÖRNEĞİ
Ali YAĞLI
OKUL ÖNCESİ
DÖNEM ÇOCUĞUNUN KİŞİLİK GELİŞİMİNDE ROL MODELLİK VE ÇİZGİ FİLMLER Cemil ORUÇ , Erhan TECİM , Hilal ÖZYÜREK
TELEVİZYONUN
ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Güven BÜYÜKBAYKAL
Yazının tüm hakkı saklıdır izinsiz alınamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder